Adina Mandlová, „prvorepubliková“ slavná herečka, patří k té garnituře filmových umělců, které si divák uchovává v paměti jen jako mladou a půvabnou ženu. Adina Mandlová byla ženou velmi komplikovanou, její život byl mnohokrát křivolaký a jako někdejší první dáma českého filmu byla také předmětem mnoha drbů a pomluv ať už pravdivých, či motivovaných závistí. Její jméno muselo být na mnoho let vymazáno z filmových titulků – ale diváci nezapomněli. Vzpomínky na životní události ztvárnila v autobiografické knize Dneska už se tomu směji.
Jarmila Anna Františka Marie Mandlová
Jako střídání vzestupů k výšiným s pády až na dno lze charakterizovat osobní život herečky Adiny Mandlové, která se narodila 28. ledna v Mladé Boleslavi. Osobitým herectvím s výrazným ženským půvabem patřila k největším hvězdám kvetoucího českého filmu mezi válkami.
- Vlastním jménem Jarmila Anna Františka Marie Mandlová studovala do tercie na reálce, poté začala navštěvovat rodinnou školu.
- Od roku 1927 krátce studovala v Paříži, kde mimo jiné navštěvovala přednášky na Sorbonně,
- a nedlouho žila i v Drážďanech.
- Po návratu pracovala jako sekretářka ve svém rodišti,
- ale už v roce 1931 se přestěhovala do Prahy, kde pracovala jako manekýna v módním závodě u firmy Rosenbaum.
Zrodila se star – Adina Mandlová
Jejím prvním filmovým úspěchem byl snímek s Hugo Haasem Život je pes z roku 1933. V roce 1936 se pokusila prosadit na divadle, ale tento pokus byl velmi nezdařilý. K divadelním rolím se Mandlová znovu vrátila v letech 1939 až 1944, kdy hrála v Komorním divadle, Uranii, i v divadlech Na Poříčí a na Vinohradech.
Mandlová a muži slavných jmen
V dílech významných režisérů Martina Friče, Otakara Vávry, Karla Lamače, Miroslava Cikána a třeba i Vladimíra Slavínského vytvořila typ kultivované mladé ženy z tak zvané vyšší společnosti. Byla partnerkou znýmých herců – mim o jiné s Hugem Haasem či Vladimírem Šmeralem ji pojily roky společného života.
Život v exilu
Po roce 1945 byla pro údajné styky s německými okupanty zatčena a vězněna na Pankráci. Doživotně byla vyloučena z řad československých umělců. Po únoru odešla do exilu v Británii, kde ještě hrála v divadelních i televizních hrách. Střídavě žila v USA, Švýcarsku, na Maltě a v Kanadě. Stala se i spolupracovnicí londýnského návrháře Bena Pearsona, za něhož se později provdala.
Československo navštívila Mandlová až v roce 1961 a v roce 1966 měla dokonce v Praze vystoupit v titulní roli muzikálu Hallo Dolly, z čehož však sešlo. Navždy se vrátila na začátku roku 1991, ale půl roku poté – 16. června – zemřela.
Dneska už se tomu směju
Životní zážitky popsala v knize Dneska už se tomu směju, která vyšla v roce 1977 v Kanadě v nakladatelství manželů Škvoreckých, v Praze až v roce 1990. Mandlová v ní s až bezohlednou upřímností k sobě i k jiným vylíčila život u filmu 30. a 40. let, bez skrupulí přiznala své milostné avantýry a značnou část věnovala obraně proti obviněním z kolaborace.
Nejznámější filmy s Adinou Mandlovou
Adina Mandlová natočila u nás asi 46 filmů, ve většině z nich vytvořila role, na které se dá dodnes dívat. Snad jen Burian, Nový a Haas měli podobně civilní projev bez pathosu.
Její výkony z filmů Panenství (1937), Kristián (1939) a dalších zůstanou v pokladnici české kinematografie. Pod pseudonymem Lil Adina hrála v německém filmu Svěřuji ti svou ženu (1942).
Z plejády dalších filmů, ve kterých Adina Mandlová hrála, jmenujme alespoň snímky:
- Mazlíček,
- Ať žije nebožtík,
- Velbloud uchem jehly,
- Mravnost nade vše,
- Svět patří nám,
- Cech panen kutnohorských,
- Ducháček to zařídí, Kristián,
- Hotel Modrá hvězda,
- Noční motýl (za ten obdržela v roce 1942 národní cenu),
- Katakomby.