Tupá bolest v zátylku, ztuhlá šíje a bolesti hlavy – to mohou být příznaky problému s krční páteří. Současný životní styl si vybírá svou daň. Naši předci každý den vyráželi na lov a museli chodit vzpřímeně, aby měli dobrý rozhled po krajině. My se však skláníme nad monitory počítače a strnule do nich zíráme. To namáhá naši krční páteř a je důvodem mnoha zdravotních problémů.

Bolesti zad, bolesti hlavy a problémy s krční páteří souvisí s aktuálním životním stylem. Zkuste si spočítat, kolik hodin denně trávíte vsedě a kolik hodin věnujete přirozenému pohybu jako je chůze. Pravděpodobně vám vyjde značný nepoměr.

Jaké problémy vznikají od krční páteře?

Sedavé zaměstnání nebo obliba v hraní počítačových her způsobuje vadné držení hlavy a krční páteře. To se dříve nebo později projeví zdravotními problémy – může jít o únavu, ztuhnutí a bolesti šíje nebo bolesti hlavy.

Vše může ale vyústit až v blokádu krční páteře nebo akutního ústřelu krční páteře (tedy strnutí šíje). Bolest v tomto případě vystřeluje k ramenům, lopatkám nebo do temene hlavy, postižený nemůže otáčet hlavou a je mu nevolno od žaludku.

Příčiny problémů s krční páteří

Již jsme naznačili, že příčinou problémů s krční páteří je životní styl, nedostatek pohybu a špatné držení těla. To vše má za následek, že svaly kolem krční páteře ochabují, což se projevuje například omezenou hybností.

Skláníme se nad notebookem nebo klávesnicí, aby se nám dobře psalo. V této strnulé poloze vydržíme často hodiny a hodiny. Krční páteř je ztuhlá, svaly ochablé, bolí nás hlava. Svoji daň si často vybírá i stres. Často se nám zdá, že se nám jakoby usazuje právě v oblasti šíje.

Jak řešit problémy s krční páteří?

Začněte na svou krční páteř myslet. Snažte se ji držet ve správné – vzpřímené poloze. Přestaňte se hrbit. Občas vstaňte od monitoru, protáhněte se. Ideální je, pokud začnete pravidelně krční páteř procvičovat. Cviky na krční páteř nejsou složité a stačí opravdu 5 – 10 minut, které vám pomohou vyhnout se řadě zdravotních problémů.

Pokud pociťujete problémy s krční páteř dlouhodobě, bolest nepolevuje, naopak se spíše stupňuje, zajděte raději k lékaři. Ten vás vyšetří a stanoví individuální plán léčby.