Mám depku, slýcháme čas od času od přátel a někdy i nás přepadne smutná nálada. Co je to deprese a jak ji zvládat? Podívejte se na několik tipů!

Deprese, chmury, nálada pod psa, žal. Vše se zdá zbytečné a člověk by nejraději nevylezl z postele. To asi zažil každý z nás a nejen na podzim, kdy je riziko, že nás přepadne deprese mnohem vyšší. Pokud vás přepadla deprese, nepropadejte panice, ale naučte se ji zvládat.

Příznaky deprese

Před tím, než se podíváme na to, jak depresi zvládat, neuškodí připomenout si, co to vlastně deprese je. O depresi můžeme mluvit, pokud jste:

  • Dlouhodobě smutní
  • Trpíte pocity (bezdůvodné) úzkosti
  • Bezdůvodně se obviňujete z věcí, za něž nemůžete
  • Snadno se unavíte, jste bez energie
  • Nemáte na nic náladu a ztratili jste o vše zájem
  • V noci nemůžete spát, spíte naopak přes den
  • Cítíte nadměrné napětí
  • Často vás bolí záda, hlava nebo žaludek, ale doktoři vám žádnou nemoc nenašli
  • Přepadají vás často negativní myšlenky
  • Špatně se soustředíte

Deprese a jak ji zvládat?

Pokud vás trápí delší dobu pocity smutku, žalu a úzkosti, nemáte na nic náladu a špatně spíte, může se skutečně jednat o depresi. Jak depresi zvládat? Ideální je vyhledat odborníka (psychologa, terapeuta) a nechat si poradit – málokdy totiž člověk dokáže opravdovou depresi překonat sám. Deprese je totiž skutečně těžká nemoc, která může v extrémních případech skončit i smrtí (lidé s těžkou depresí mívají myšlenky na sebevraždu).

Máte-li ve svém okolí někoho, kdo trpí depresí, zkuste mu nabídnout pomoc (začněte třeba tím, že se nabídnete jako doprovod k terapeutovi). A buďte citliví a vnímaví. Určitě neříkejte věci typu – o nic nejde, to nic není.

Jak zvládat depresi?

Jestliže trpíte lehčí depresí nebo vás přepadla pesimistická nálada, nepropadejte panice. To se stává občas skutečně každému z nás. Je ovšem potřeba, aby vás nálada pod psa nepohltila. Jak ji zvládat?

  • Dbejte na pravidelný režim! Ráno vstaňte, dejte si sprchu a dobrou snídani.
  • Nezůstávejte sami doma, ale najděte si nějakou pravidelnou činnost – jděte si zaplavat, kupte si něco hezkého na sebe nebo jděte s kamarádkou do kina.
  • Určitě nehledejte záchranu v alkoholu ani v jiných drogách.
  • Zkuste myslet pozitivně.
  • Pravidelně se hýbejte – pohyb na zdravém vzduchu (stačí procházka) dokáže zázraky.
  • Svěřte se blízkému člověku a zkuste si o všem popovídat.