Domů Svět Eskymáci

Eskymáci

od jezzina

Od počátku dubna 1999 se mapa Kanady pozměnila. Od věčně mrazivého Severozápadního území se oddělila východní část, která přešla pod samosprávu místního obyvatelstva Inuitů, neboli Eskymáků. V jejich jazyce – inuktitštině, nese název Nunavut, neboli Naše země. Nové území má několik zvláštností. Na rozloze téměř dvou miliónů čtverečních kilometrů, pnoucích se přes tři časová pásma, žije asi 30 tisíc obyvatel a z nich 6 699  v hlavním městě Iqaluitu na Baffinově ostrově.

Samospráva má zachránit etnikum Esykmáků

Ve čtyřicetistupňových mrazech se realizovala stavba nové budovy parlamentu ve tvaru velkého iglú. Po vyhlášení samosprávy v něm zasedlo 19 zákonodárců. Smyslem samosprávy je zachránit národní charakter Inuitů, jejichž jazyk a zvyky se dostaly na pokraj zániku poté, co se od dvacátých let začali stýkat s bělošskou civilizací. Tradiční způsob života národa zvyklého kočovat a živit se lovem ryb, sobů a ledních medvědů výrazně narušil v 50. a 60. letech zákaz kočovného života.

Líc a rub „civilizace“

Předkové dnešních Inuitů se do Kanady dostali ze Sibiře přes Beringovu úžinu zhruba před čtyřmi tisíci lety a jejich tradiční způsob života založený na lovu sobů, tuleňů a ryb přetrval v podstatě až do poloviny dvacátého století, kdy jim kanadská vláda začala poskytovat lékařskou péči, vzdělání a ubytování.

V důsledku evropského embarga na dovoz tuleních kůží v sedmdesátých letech minulého století přišla podstatná část Inuitů o zaměstnání a etnikum se začalo potýkat s problémem nárůstu alkoholismu, sebevražd a pohlavních nemocí.

I přes tyto problémy se však Inuitům koncem tisíciletí podařilo na kanadské vládě získat samosprávu nad svými někdejšími územími na severu země a vytvořit zde samosprávný celek pojmenovaný Nunavut, což v domorodém jazyce znamená Naše země.

  • Ještě v polovině minulého století Eskymáci, kteří se sami nazývají Inuité, kočovali. V zimě stavěli iglú a když se oteplilo, tak stany. Přitom stále kočovali za jeleny karibu nebo za tuleni. Pak se začali usazovat u bělošských osad, protože často hladověli. Kanadská vláda tento proces dotuje a dnes žijí Inuité v domcích.
  • Za dvě až tři generace udělali obrovský skok z doby kamenné do moderní společnosti. V typickém oblečení z kůží chodí Eskymáci jen v zimě, která trvá osm měsíců, a jsou i čtyřicetistupňové mrazy. V létě chodí v džínsách a v tričku.
  • Psí spřežení jsou vzácná a slouží většinou jen pro zábavou či jízdu turistů.
  • Radikálně se  změnilo postavení eskymáckých žen. Dřív se Eskymáci o ženy sázeli. Cenu žen tehdy určovala kvalita zubů. Ženy totiž musely žvýkat kůže, aby byly měkké a šlo z nich vyrobit oblečení. Žena se špatnými zuby tak byla bezcenná.

Inuit Tapiriit Kanatami

Stránek pojednávajících o Inuitech, původních eskymáckých obyvatelech severu Kanady, se na internetu sice vyskytuje poměrně dost, avšak home page inuitské organizace Inuit Tapiriit Kanatami (ITK, www.itk.ca) je přece jen výjimečná. Jedná se o svého času první stránku provozovanou přímo samotnou inuitskou menšinou, která tímto využila možnosti prostřednictvím moderního komunikačního média upozornit okolní svět na svou osobitou kulturu, historii i problémy, s nimiž se musí potýkat v současnosti.

Mohlo by vás zajímat…

Na grónské dětství mezi Eskymáky vzpomínal v knize Cesta bílým tichem dánský polárník Knud Rasmussen (1879-1933). V Grónsku se narodil a od mládí hovořil jazykem původních obyvatel, jejichž život důvěrně znal a upřímně miloval. To vše mu umožnilo stát se jedním z nejuznávanějších znalců eskymácké kultury. Výsledky svých výzkumů a výprav do Grónska a Severní Ameriky Rasmussen prezentoval v mnoha pracech, z nichž v češtině vyšly dvě popularizační (Noví lidé roku 1921 a Cesta bílým tichem v roce 1965).

S jeho pravděpodobně nejcennější knihou, trojdílnou antologií vyprávění a mýtů grónských Eskymáků, seznámili české čtenáře Viola a Zdeněk Lyčkovi ve výboru nazvaném Grónské mýty a pověsti.

Ilustrační foto: pixabay.com

Související

Váš názor